Coely

Coely

,,Ik heb een antwoord gevonden op de vraag: wie ben ik en wat wil ik? Maar dat betekent niet dat ik ben gestopt met zoeken’’. De Antwerpse rapster met Congolese roots staat op de springplank en is klaar om het ongewisse in te duiken. Nieuwsgierig naar de paden die zich aan haar zullen openbaren. 

Met haar moeder danste ze als kind in de woonkamer op Congolese muziek. ,,Van haar heb ik geleerd hoe je moet overleven’’, zegt Coely. ,,Ze had een hard leven maar ze heeft tenminste haar eigen keuzes durven maken. Dat verliep niet zonder strubbelingen. Ze heeft mij en mijn broertjes erdoor gekregen.’'

Muziek was er altijd in huis. Michael Jackson, 50 Cent, Jay-Z. Maar ook krachtige, eigenzinnige r&b-madammen zoals Lauryn Hill, Mariah Carey en Whitney Houston. ,,Als het mij weer even niet mee zat, keek ik naar MTV, om verstrooiing te vinden. Of we lagen 's nachts in bed en luisterden naar het getik van de regen op het dak, om in slaap te kunnen vallen en de geldzorgen te kunnen vergeten’'.

Coely’s geheime wapen? Haar optimisme. Nothing can bring this girl down. ,,Ik ben een speels meisje. Joyeux, noemt mijn moeder dat. Mensen zeggen me vaak dat ze me graag zien optreden omdat ik zo vrolijk op een podium sta. Blijkbaar werkt dat aanstekelijk.”

Haar prilste parcours oogt als dat van veel getalenteerde rappers en soulzangeressen. Jazeker, ze zong in een kerkkoor. En ja, op school deed ze mee aan talentenjachten waar haar opmerkelijk vloeiende soulstem werd gespot. Ze leerde zichzelf beatboxen, geïnspireerd door het kloppende hart van de hiphop. Op die manier maakte ze vrienden op school. Tijdens de middagpauzes volgde ze kort pianolessen, die ze verruilde voor saxofoonlessen en vervolgens voor een cursus trombone. ,,Ach, ik heb me op geen enkel instrument écht toegelegd. (lacht) Zo onrustig ben ik nu eenmaal. Maar ik kon de noten voelen, zoveel was zeker.''

Het blijft grappig dat Coely in eerste instantie haar eigen raptalent onderschatte. ,,Ik kan niet rappen, da’s mijn ding niet”, antwoordde ze toen ze ertoe werd uitgedaagd. Haar vrienden bleven aandringen. Als uit het niets diepte Coely  ‘Moment for life’ van Nicki Minaj op, furieus, alsof haar leven ervan af hing, stijf van de adrenaline: ,,This is my moment / I waited all my life / I can tell it’s time / Drifting away I'm one with the sunsets / I have become alive’’. De monden vielen open. Rapster Coely was geboren.

Al snel kwam ze in aanraking met Beatville, een collectief producers/managers dat haar de beat van  'Ain’t chasing pavements’ voorschotelde. Met de vlammende raps van Coely eroverheen werd het nummer een surprise hit. Studio Brussel bombardeerde het liedje tot Hotshot en binnen de kortste keren wilde elk radiostation, elke krant en magazine weten wie de stoere hiphoplady met de aanstekelijke lach was.

Ze reeg de radiohits aan elkaar, van 'All I do’ over ‘Nothing on me’ tot 'My tomorrow’: funky zomerse hiphoptunes met internationale allures. Een eerste EP bleef niet uit, Raah the soulful yeah, een ideaal visitekaartje dat club -en festivalprogrammatoren overtuigde van Coely’s talent.

Live triomfeerde ze van het Dourfestival tot Les Ardentes, van de Ancienne Belgique tot het Nederlandse Eurosonic en het Berlin Festival. Ze speelde de voorprogramma’s van haar helden Kendrick Lamar, Snoop Dogg en Jessie Ware en zette een Amsterdamse afterparty van Kanye West op zijn kop.

Waarom iedereen haar ooit eens live aan het werk moet hebben gezien? ,,Seeing is believing”,  zegt Coely met de knipoog. ,,Kom gewoon kijken. Ik zal proberen om je de beste avond van je leven geven (lacht).’’

Haar debuutalbum staat in de steigers, een plaat waarmee ze zich aan een hink-stap-sprong naar het Volgende Level waagt. ,,De energie is anders. Dansbaar! Je moet nu wel bewegen.’’

Haar roots zal ze echter nooit verloochenen. ,Mijn verleden zit vervat in mijn liedjes. Ik kan soms niet geloven dat ik nog steeds recht sta. Ik besef dat veel mensen in de wereld hun weg niet vinden. Ik ben uit alles sterker gekomen. Vanaf nu telt alleen de toekomst.’’