Top Notch YouTube-kanaal bereikt één miljoen abonnees

Top Notch YouTube-kanaal bereikt één miljoen abonnees

Meer dan 10 jaar geleden was het niet vanzelfsprekend dat elke videoclip alle potentiële fans bereikte. Muziekvideo’s werden voornamelijk uitgezonden op zenders als MTV en TMF, waar logischerwijs niet voor elke clip ruimte was. Opkomende artiesten en video’s die visueel of inhoudelijk teveel afweken van de norm kwamen niet verder dan het bureau van de playlist-poortwachters. Soms werd een langverwachte clip wel uitgezonden, maar alleen in aangepaste (gecensureerde) vorm of beperkt in de avond wegens Kijkwijzer richtlijnen. Daarnaast werden de populaire video’s en regelrechte hits door middel van playlist-rotatie en hitlijst-overzichten meerdere malen per dag uitgezonden wat de ruimte voor het aantal verschillende clips in beeld nog meer terugbracht.

Clipzender The Box verkleinde de afstand tussen artiesten en kijkers door laatstgenoemde de mogelijkheid te geven videoclips aan te vragen wat er voor zorgde dat songs en video’s die voorheen in de marge bleven hangen nu uitgroeiden tot nationale fenomenen. In de tijd dat onder andere Nederlandse Hip hop een ondergeschoven kindje was dat niet kon rekenen op veel aandacht van zenders en programmeurs was dit een zeer welkome verandering in het entertainment-ecosysteem. Toen was daar opeens YouTube.

Zoals het internet bijna elke dienst of markt breder, democratischer en toegankelijker heeft gemaakt, zo is dat ook gebeurd met muziek en videoclips. Meer dan 10 jaar geleden begon Top Notch muziekvideo’s online te plaatsen omdat het podium dat werd geboden via traditionele media, met name clipzenders, te klein en vluchtig was. De artiesten en het publiek hebben in de loop der jaren dit podium langzaam maar zeker vergroot tot in die tijd ondenkbare proporties. Meer dan 1,3 miljard video’s zijn er door meer dan een miljoen abonnees bekeken op het YouTube kanaal dat begon als een poging de middle-man over te slaan en fans direct te bereiken zonder afhankelijk te zijn van radio, tv of andere traditionele media.

Het alsmaar groeiende Top Notch YouTube-podium heeft in de loop der jaren naast de artiesten ook een groot aantal opkomende regisseurs een gretig publiek geboden. Voordat Martin Koolhoven hoge ogen gooide met films als Oorlogswinter en Brimstone regisseerde hij de videoclip voor Slaap van The Opposites. Victor Ponten en Jim Taihuttumaakten onder de vlag van hun ‘reclamebureau zonder bureau’ genaamd Habbekrats zonder overleg of toestemming een videoclip voor Wie Is Ut van DuvelDuvel die vervolgens vol enthousiasme werd geadopteerd. Paul Geusebroek regisseerde onlangs in samenwerking met niemand minder dan Kanye West de clip voor Desiigner's Panda; een aantal jaren eerder regisseerde hij voor Kempi één van zijn eerste videoclips: Ze Is Zo Verliefd. Hij tekende ook voor The Opposites' klassiekers Licht Uit en Sukkel Voor De Liefde ft. Mr. Probz. Animatie-studio Job, Joris & Marieke creëerde o.a. de aandoenlijke clip voor Gers Pardoel's Ik Neem Je Mee in de aanloop naar hun voor een Oscar genomineerde korte film A Single Life.

Blijf op de hoogte via https://www.youtube.com/TopNotchNL